10:00
|
Barbora
Hübnerová
|
B3
|
Dr. Ing. Dana Rohanová
|
Restaurování vrchní části vitráže s motivem sv. Anny
|
detail
Restaurování vrchní části vitráže s motivem sv. Anny
Předmětem restaurátorského zásahu byla vitráž s figurálním motivem sv. Anny zhotovená na počátku 20.století. Sv. Anna byla matkou Panny Marie a na uměleckých dílech je většinou vyobrazena v červeném šatu se zeleným pláštěm, jak vyučuje mladou Pannu Marii. Restaurátorský záměr zahrnoval očištění jednotlivých fragmentů skla, vytvoření nových doplňků, slepení rozbitých částí, zhotovení zcela nové olověné sítě a provedení průzkumu skla pomocí optické mikroskopie a analýzy SEM/EDS. Průzkum odhalil, že se jedná o sodno-vápenaté modernější sklo. Na fragmentech skla byla pozorována poškození korozními procesy. Veškeré skleněné fragmenty byly vyjmuty ze staré olověné sítě a očištěny. Rozbité části byly slepeny nebo spojeny olověnou správkou. Chybějící části byly doplněny nově vytvořenými kopiemi. Vitráž byla adjustována do nové olověné sítě. Z důvodu plánovaného uložení do depozitu byly doporučeny podmínky uložení zrestaurovaného předmětu pro interiér.
|
10:00
|
Kateřina
Pulcová
|
B3
|
Ing. Alexandra Kloužková, CSc.
|
Restaurování porcelánového korábu z Royal Dux Bohemia
|
detail
Restaurování porcelánového korábu z Royal Dux Bohemia
Cílem této práce bylo restaurování porcelánového předmětu ze závodu ROYAL DUX Bohemia, který byl vyroben mezi lety 1912-1922 v závodu Duchcov. Jedná se o antické vyobrazení korábu s dvěma postavami. Předmět byl silně znečištěn prachovým depozitem a starými lepidly, vnitřek lodě byl rozbitý, jeden úlomek vypadl. Jeho část byla použita k analýze chemického a mineralogického složení střepové hmoty. Figurální plastika Niké (Victoria) byla výrazně poškozena: byla rozbita záda, chybělo jí levé křídlo, část pravého křídla a půlka pochodně. U druhé postavy se nedochovala půlka levé ruky a ukazováček u druhé ruky. Navržený restaurátorský záměr byl schválen zadavatelem. Proběhlo mokré čištění a odstranění starých lepidel. Střepy byly lepeny lepidlem Araldite 2020. Na doplnění chybějící části ruky byla použita forma ze silikonové hmoty Stoamaflex Putty. Všechny doplňky byly vytvořeny z dvousložkové modelovací hmoty Alteco EPO-PUTTY. Nerovnosti byly tmeleny Dentacrylem a zbroušeny brusným papírem. Finální barvení proběhlo airbrush technikou (barvy Ceramic color Pébéo) a na zlaté odstíny byl použit „tekutý kov“ (C. Kreul Home Design). Na závěr byl povrch zmatněn jemným postřikem airbrushem ředidlem C6000. Zásah proběhl v souladu s etickými požadavky.
|
10:00
|
Ondřej
Vejsada
|
B3
|
Dr. Ing. Dana Rohanová
|
Restaurování spodní části vitráže s motivem sv. Anny
|
detail
Restaurování spodní části vitráže s motivem sv. Anny
Restaurovaná vitráž s motivem sv. Anny, která se skládá ze tří vitrážových částí, pochází z depozitáře Pražského arcibiskupství a je z počátku 20. století. Celá vitráž byla složena z 62 kusů skel z čehož dva segmenty zcela chyběly. Výška restaurovaného plátu je cca 820 mm a šířka cca 830 mm. Restaurátorským záměrem bylo zadáno provedení restaurátorského průzkumu pomoci optické mikroskopie a chemické analýzy (SEM/EDS) skla a olověného H – profilu. Restaurování zahrnovalo rozebrání vitrážového okna na jednotlivé segmenty, mytí vlažnou vodou s detergentem, slepení prasklých částí, doplněni chybějících ztrát bordur a následné domalování, výměna olověných H – profilů (odpovídajícím původní technikou) a součástí práce je i navržení podmínek uložení v depozitu.
|
10:00
|
Lenka
Brücknerová
|
B2
|
Ing. Alexandra Kloužková, CSc.
|
Restaurování pravěké nádoby z Vestce
|
detail
Restaurování pravěké nádoby z Vestce
Předmětem této práce bylo restaurování pravěké keramiky, která byla nalezena ve Vestci, v oblasti u Chrudimi. Jednalo se o jednu nádobu pocházející z lužické kultury, která byla vyzvednuta „in situ“ a dopravena na restaurátorské pracoviště Archeologického ústavu AVČR. Z nádoby byla vypreparovaná hliněná výplň, střepy očištěny a poté následovalo vyhledávání a lepení střepů pomocí reverzibilního lepidla. Střepy, které se nepodařilo umístit, byly použity na analýzy keramického materiálu a ztráty doplněny sádrou. Všechny provedené zákroky byly v souladu s etikou restaurování.
|
10:00
|
Nikol
Mikšovská
|
B3
|
Dr. Ing. Dana Rohanová
|
Restaurování renesančního a barokního skla z Trnavy (SK)
|
detail
Restaurování renesančního a barokního skla z Trnavy (SK)
V práci bylo restaurované archeologické sklo z odpadní jímky S1/15 ze slovenského města Trnava z konce 16. a počátku 17. století. Restaurátorským záměrem bylo vyhledání střepů a sesazení torza maximálního počtu nádob. Střepy byly rozdělovány dle barevnosti a na základě tvaru. Z celkového množství střepů se podařilo vyhledat tři nekompletní nádoby – čtyřbokou lahev, opakní džábnek a torzo okeního terčíku. Džbánek a láhev byly adjustovány výztuží z PMMA (plexiskla), okenní terčík byl vyztužen netkanou skelnou textilií impregnovoanou adhezivem Araldite 2020, které bylo použito i pro lepení. Součástí práce byl i materiálový průzkum pomocí OM, SEM/EDS a XRF. Ukázalo se, že skla byla vyrobena jak v období renesance (přídavek popela), tak barokní technologií, což odpovídá datování nálezu, avšak byl zde i jeden nález gotického skla.
|
10:00
|
Nagla
Al Samsamová
|
B3
|
Ing. Alexandra Kloužková, CSc.
|
Restaurování keramické nádoby na deštníky
|
detail
Restaurování keramické nádoby na deštníky
V práci byla restaurována novověká nádoba na deštníky od výrobce Scheurich. Restaurátorským záměrem bylo provést čištění a slepení střepů pomocí lepidla Araldite 2020. Chybějící části doplnit epoxidovým tmelem Milliput a provést barevnou retuši vhodným odstínem akrylovými barvivy, dále simulovat lesk glazury pomocí tzv. „glazury za studena“ zn. GOLDEN. Součásti práce byl i restaurátorský průzkum skládající se z analýz (XRD a XRF) střepové hmoty a stanovení jejích parametrů (Archimedova metoda). Na základě výsledků analýz byl předmět zařazen jako pórovina, hlavní krystalickou fázi střepové hmoty tvořil křemen, dále byl identifikován mullit, anortit a nízký obsah rutilu. Na závěr byly specifikovány požadavky na uložení restaurovaného předmětu.
|
10:00
|
Veronika
Pulcová
|
B3
|
Ing. Alexandra Kloužková, CSc.
|
Restaurování porcelánové plastiky „Svačina“
|
detail
Restaurování porcelánové plastiky „Svačina“
V prezentované práci bylo provedeno restaurování porcelánové plastiky firmy ROYAL DUX Bohemia (1912-1922). Předmět tvoří pár, sedící u stolku a popíjející ze šálků. Žena i muž mají oblečení v rokokovém stylu. Scéna je umístěna na masivním čtyřnohém podstavci a celý porcelánový předmět je bohatě dekorován a zdoben zlacením. Předmět byl silně znečištěn prachem a původními lepidly v oblasti chybějící levé ruky, která byla neodborně slepena vteřinovým lepidlem. Dále chyběla část lžičky. V rámci průzkumu bylo stanoveno chemické (XRF) a mineralogické (XRD) složení střepové hmoty. Navržený restaurátorský záměr byl schválen zadavatelem. Základním požadavkem bylo provést čištění předmětu, zajistit jeho stabilitu a domodelovat chybějící ruku a část lžičky. Nejprve proběhlo důkladné čištění vodou a opatrné odstranění usazenin a starých lepidel. Následovalo vytvoření formy na doplnění chybějící ruky pomocí Stoamaflex Putty a vosku. Na doplnění a modelaci rukávu, ruky a lžičky byla použita dvousložková hmota Alteco EPO-PUTTY. Nerovnosti na doplňcích byly zbroušeny a tmeleny Dentacrylem. V místě přechodu byla použita bílá barva. Pro finální nabarvení byla použita airbrush technika (barvy Ceramic color Pébéo) a zlacení pomocí odstínu tekutého kovu C. Kreul Home Design.
|