Prosím čekejte...
Nepřihlášený uživatel
SVK
Nacházíte se: Studentská vědecká konference  → SVK 2018
iduzel: 43887
idvazba: 48122
šablona: stranka
čas: 20.4.2024 13:37:15
verze: 5378
uzivatel:
remoteAPIs: https://cis-prihlasovadlo.vscht.cz/svk/?year=2018
branch: trunk
Server: 147.33.89.150
Obnovit | RAW
iduzel: 43887
idvazba: 48122
---Nová url--- (newurl_...)
domena: 'svk.vscht.cz'
jazyk: 'cs'
url: '/svk-2018'
iduzel: 43887
path: 1/28821/43620/28823/43889/43887
CMS: Odkaz na newurlCMS
branch: trunk
Obnovit | RAW

SVK 2018

Sborníky SVK 2018: FCHT, FTOP, FPBT, FCHI.

Termín konání SVK

V akademickém roce 2018/19 proběhla SVK ve čtvrtek 22. 11. 2018, kdy je vyhlášen Rektorský den.

Organizace SVK

Organizace SVK je zajišťována prostřednictvím děkanátů fakult. Oddělení pro vědu a výzkum (VaV) zajišťuje elektronické vydání sborníku prací a koordinaci soutěže na fakultách.

Soutěž bude probíhat v přednáškových a posterových sekcích, výběr formy je na rozhodnutí vedení fakulty.

Minimální počet prací soutěžících v každé sekci je šest, maximální počet prací v sekci není limitován. Každý student může přihlásit jednu soutěžní práci.

Na Oddělení VaV má SVK na starosti Veronika Popová, tel. 220 44 3806, veronika.popova@vscht.cz. Dotazy ohledně elektronického přihlašovacího systému směřujte na jitka.cejkova@vscht.cz.

Časový harmonogram přípravy SVK 2018

  • Do 1. 10. 2018 jmenuje děkan fakultního organizátora SVK a jeho jméno nahlásí děkanáty na odd. VaV. Dále jmenuje pracovníky zodpovědné za organizaci jednotlivých sekcí. Fakultní a ústavní organizátoři poté budou seznámeni s elektronickým přihlašovacím systémem na stránkách http://svk.vscht.cz.
  • Od 8. 10. 2018 do 22. 10. 2018 se studenti závazně přihlásí do soutěže pomocí elektronického přihlašovacího systému http://svk.vscht.cz. K přístupu do systému použijí své školní přihlašovací údaje, vyplní ročník, jméno svého školitele a název svého příspěvku. Každý student může přihlásit jednu soutěžní práci a to s vědomím svého školitele.
  • Fakulty na základě počtu přihlášených studentů nahlásí do 25. 10. 2018 na odd. VaV počet sekcí na fakultě a počet soutěžních prací v jednotlivých sekcích.
  • Do 8. 11. 2018 studenti pomocí elektronického přihlašovacího systému nahrají anotaci svojí práce (max. 1300 znaků, max. 1 obrázek rozměru 16:9, možnosti formátování jsou návodně uvedeny v přihlašovacím systému).
  • Do 15. 11. 2018 fakultní organizátoři v elektronickém přihlašovacím systému roztřídí všechny soutěžní práce do jednotlivých sekcí na fakultě, dále uvedou názvy sekcí, místo a čas konání a složení komisí. Složení hodnotících komisí pro jednotlivé sekce určí vedení fakulty. Komise je nejméně tříčlenná a členy z řad akademických pracovníků mohou doplnit odborníci spolupracujících firem a průmyslových podniků. Předsedou komise by měl být profesor nebo docent.
  • Sborníky jednotlivých fakult budou automaticky vygenerovány na základě údajů uvedených v elektronickém přihlašovacím systému.

Seznam fakultních koordinátorů

V případě dotazů ohledně SVK se obracejte na příslušné ústavní či fakultní kordinátory, popřípadě kontaktujte Veroniku Popovou z Oddělení pro vědu a výzkum (Veronika.Popova@vscht.cz). Dotazy ohledně elektronického přihlašovacího systému směřujte na Jitku Čejkovou (Jitka.Cejkova@vscht.cz).

Další informace k soutěži

  • U příležitosti SVK je vyhlášena soutěž o Cenu Julie Hamáčkové v kategorii Studentská práce typu SVK; vyhlášení soutěže a bližší informace na http://gro.vscht.cz/cjh
  • Občerstvení pro komise a soutěžící hradí ústavy z vlastních prostředků.
  • Organizace průběhu soutěže v sekcích je výlučně věcí rozhodnutí fakult.
  • Finanční příspěvek na ocenění soutěžních prací bude hrazen z prostředků dotace na specifický výzkum (IGA 2018). Jeho výše bude stanovena dohodou proděkanů a prorektora pro VaV podle celkového počtu přihlášených soutěžních prací. Oceněna bude účast a dále první tři místa v každé sekci. Výplata příspěvku studentům bude provedena bezhotovostním převodem, zajistí děkanáty fakult. Je vítána další finanční nebo věcná podpora účastníků SVK ze sponzorských zdrojů. Její výše (hodnota), způsob rozdělení a výplaty je plně v kompetenci komise sekce.
  • Vytištění diplomů budou zajišťovat fakulty.

SVK 2018 – vyhlášení

Nejste zalogován/a (anonym)

Konzervování-restaurování organických materiálů (Chodba naproti A64-A63 - 9:00)

  • Předseda: doc. Dr. Ing. Michal Ďurovič
  • Komise: Ing. Markéta Škrdlantová, PhD., Ing. Klára Drábková, Ing. Vítězslav Knotek, PhD.
Čas Jméno Ročník Školitel Název příspěvku Anotace
9:00 Bc. Kateryna Popova M2 Ing. Vítězslav Knotek, Ph.D. Čištění povrchu polyesterových skelných laminátů detail

Čištění povrchu polyesterových skelných laminátů

Práce byla zaměřená na čištění povrchu uměleckých děl z polyesterových skelných laminátů po venkovní expozici pomocí několika metod, vyhodnocení jejích účinnosti a vlivu na materiál. Experiment byl proveden na vzorcích laminátu přirozeně stárnutého ve venkovním prostředí. Bylo vyzkoušeno chemické čištění, chemicko-fyzikální čištění kombinací chemických prostředků a kartáčků a fyzikální čištění tryskáním, UV laserem a TEA CO2 laserem. Byla provedena fotodokumentace, změřeno pH povrchu, sledována změna barevnosti a drsnosti povrchu. Výsledky odhalily hlavní výhody a nevýhody jednotlivých metod čištění. Výhodami chemického čištění je jednoduchost zásahu a možnost volby čisticího prostředku podle typu znečištění; nevýhodou je obtížnost odstraňování nečistot z mikrotrhlin na povrchu. Použití kartáčků nemá vliv na výsledek čištění, naopak způsobuje poškrábání povrchu. Výhodou tryskání je odstraňování zežloutlé vrstvy pryskyřice a snížení hloubky a počtu mikrotrhlin. Mezi nevýhody patří to, že je odstraněna i část původního materiálu. Čištění UV laserem je nutné provádět fokusovaným paprskem, protože nefokusovaný paprsek způsobuje degradaci laminátu. Navíc je tato metoda náročná na vybavení a čas. CO2 laser není pro čištění laminátů vhodný, protože způsobuje výrazné poškození povrchu.
9:00 Eliška Špotová B4 Ing. Klára Drábková Restaurování divadelního kostýmu tanečnice detail

Restaurování divadelního kostýmu tanečnice

Restaurovaným předmětem byl divadelní kostým tanečnice z Prodané nevěsty Národního Divadla, rok 1963 (Národní muzeum).  Restaurování proběhlo v rámci Semestrálních prací IV v restaurátorských dílnách VOŠTŘ. Šaty mají růžový živůtek, zdobený látkou potaženými knoflíky a mašlí, a tylovou sukni. Šaty byly znečištěny prachovými částicemi a mimo jednu trhlinu v živůtku byly v dobrém stavu - více poškozená byla tylová sukně, ve které se nacházelo množství drobných trhlin. Nejprve proběhl důkladný průzkum předmětu, poté se přešlo k samotnému restaurování. Mašle a knoflíky byly demontovány a šaty byly čištěny vysátím. Knoflíky byly částečně zkorodované a zanechaly na živůtku skvrny od korozních produktů - ty byly čištěny 3% roztokem kyseliny šťavelové. Poté byly šaty čištěny mokrou cestou v lázních s vhodnými detergenty - Syntapon L a DETA pro vlnu. Trhlina na živůtku byla konsolidována šitou skeletáží, trhliny v tylu byly doplněné ruční tylovou výplní. Demontované knoflíky byly očištěny od korozních produktů a opatřeny tenkou vrstvou ochranného filmu (10% roztok Paraloidu B72 v xylenu). Vzhledem ke konstrukci knoflíků, která neumožňovala jejich celkové ošetření proti korozním procesům, bylo rozhodnuto o jejich výměně za kopie. Předmět byl zpětně kompletován a uložen do ochranného obalu.



9:00 Rebeka Zembjaková B3 doc. Ing. Milena Reháková, PhD. Využitie plazmových úprav pri čistení kovových nití v historických textíliach detail

Využitie plazmových úprav pri čistení kovových nití v historických textíliach

Práca je zameraná na štúdium alternatívnych metód čistenia pomocou nízkoteplotnej atmosférickej plazmy a prešetrenie jej účinku na historické textílie obsahujúce kovové nite. Cieľom bolo odstránenie znečistenia a koróznych produktov z povrchu objektov, bez poškodenia kovových i textilných súčastí. V experimentálnej časti boli preskúmané a charakterizované vzorky kovových pozamentov (ozdobných častí textilu – stužky, šnúrky, strapce a pod.) rôzneho anorganického a organického charakteru, odlišných vzorov a spôsobu tkania, ktoré pochádzajú z 19. a 20. storočia z územia Slovenska. Analýza materiálu bola vykonaná pomocou XRF, FTIR spektroskopie, optickej mikroskopie a SEM-EDS metódy. Následne bola na vzorky aplikovaná plazmová úprava pomocou plazmovej trysky pri atmosférickom tlaku (frekvencia 20 kHz, napätie 10 kV, príkon 300 W, Diener Electronics GmbH + Co.) a rôznych podmienkach z hľadiska vzdialenosti od povrchu, času pôsobenia a pracovného plynu. Účinnosť bola sledovaná vizuálne, mikroskopicky a spektroskopicky. Na základe experimentu boli hľadané optimálne parametre plazmového ošetrenia, ktoré spĺňajú podmienku zachovania pôvodnej identity textílie s kovovými niťami, ale pri ktorých by bol súčasne proces úspešný z hľadiska odstraňovania produktov korózie a znečistenia.  
9:00 Blanka Zachariášová B3 Ing. Katarína Haberová Vplyv účinku nízkoteplotnej atmosférickej plazmy na fotografie detail

Vplyv účinku nízkoteplotnej atmosférickej plazmy na fotografie

Fotografie sú typické svojou umeleckou hodnotu, dôkazom čoho sú mnohé snahy o ich zachovanie a zabránenie mechanickému či mikrobiálnemu poškodeniu alebo rôznym zmenám vznikajúcich v procese starnutia (blednutie farby, strata hustoty farby). V posledných rokoch sa v literatúre objavujú informácie o využití nízkoteplotnej atmosférickej plazmy práve v oblasti objektov kultúrneho dedičstva a tiež aj v oblasti fotografie. Predmetom nášho skúmania bolo zistiť, do akej miery môže ovplyvniť plazmový výboj vlastnosti a dlhodobú stabilitu fotografického obrazu, predovšetkým aký je vplyv nízkoteplotnej vzdušnej plazmy na optické vlastnosti fotografie a na štruktúru želatíny ako hl. zložky svetlocitlivej vrstvy. Nevyhnutnosťou je zabezpečiť, aby plazma nemala deštruktívny charakter na fotografický obraz, a preto bolo potrebné vyhodnotiť všetky zmeny denzitometrických, kolorimetrických a spektrálnych vlastností pripravených vzoriek a porovnať ich stabilitu v závislosti od doby pôsobenia plazmového výboja na fotografiu. Štúdium vplyvu účinku ADRE plazmy na vlastnosti čiernobielej želatínovej fotografie bolo úspešné, nakoľko sme preukázali, že plazmový výboj nemal deštrukčný účinok na fotografický obraz, keďže v procese pôsobenia plazmového výboja nedošlo k veľkým zmenám v štruktúre želatíny.
9:00 Anna Šrámková B3 Ing. Markéta Škrdlantová, Ph.D. Černé šaty rodiny Bartizalů detail

Černé šaty rodiny Bartizalů

Černé dámské šaty z rodiny Bartizalů datované do 40. až 50. let 20. století byly restaurovány v rámci Odborné praxe I ve Středočeském muzeu v Roztokách.  Zapínají se patentkami na přední části horního dílu, mají krátké rukávy s ramenními vycpávkami, střídmý výstřih a nepříliš širokou sukni.  Před restaurováním byly šaty pomuchlané, znečištěné prachem, potrhané, byla utržená patentka ponechaná v zapnutí a odpáraná část rukávu. Ramenní vycpávky byly také poškozené.  Nejdříve byl proveden textilně-technologický průzkum.  Před čištěním byly ze šatů demontovány vycpávky, flotující nitě byly přichyceny hedvábnou organzou a u jedné vycpávky byla jedna příliš poškozená strana překryta francouzskou krepelínou.  Šaty byly čištěny mokrou cestou. Poškozená místa - díry menší než 2 cm v průměru - byla podložena dobarveným plátnem a skeletována nití taženou z hedvabné organzy. Byla přišita uvolněná část rukávu a utržená patentka. V posledním kroku byly opět přišity vycpávky.  Šaty byly uloženy naplocho do krabice z nekyselého kartonu a předány do depozitáře muzea. 
9:00 Mgr. Michaela Závadská B4 Bc. Veronika Šulcová, Dis. Restaurování barokní loutky detail

Restaurování barokní loutky

Předmět „Barokní loutka“ ze sbírek Muzea hlavního města Prahy (Inv. č. H 042 655) byl restaurován v rámci předmětu Semestrální práce IV. pod odborným vedením restaurátorky s licencí a pedagogů z VŠCHT Praha – ÚCHTRP. Tělo „loutky“ (při historickém průzkumu bylo zjištěno, že se jedná o figurku z vánočního betléma) bylo vyrobeno z kovového drátu, koudele z lýkových vláken, řídce tkaného plátna a vyřezávaného dřeva s polychromií. Její oděv se skládal z bavlněné košile s límcem, hedvábné damaškové vesty (pouze přední díly), volných hedvábných kalhot, hedvábné šerpy, bavlněného kabátce a imitace punčoch z hedvábného kepru. Kabátec i vesta byly pošity kovovými knoflíky. Po provedení průzkumu předmětu bylo přistoupeno k restaurátorskému zásahu, jenž spočíval v demontáži jednotlivých oděvních součástí (vyjma kalhot), jejich čištění a zajištění poškozených míst. Z levého rukávu byly odstraněny pozdější opravy a byla provedena jeho tvarová rekonstrukce. Čištěny byly rovněž dřevěné součástky figurky. Olupující se polychromie byla zpevněna injektáží roztokem želatiny. Při zpětné montáži bylo snahou se co nejvíce přiblížit stylu původního upevňování a šití. Pro účely adjustace byla vyrobena krabice z lepenky KLUG s lůžkem z vrstveného pěnového PE.  



9:00 Veronika Váchová B3 Bc. Pavlína Koubová, DiS. Baldachýn z Pražského hradu detail

Baldachýn z Pražského hradu

Rozměrný purpurovozlatý baldachýn s florálními motivy v tzv. blondelovském stylu pochází z interiéru Malé audienční místnosti na Pražském hradě a je datován do 2. poloviny 19. století. Baldachýn tvoří vrchní tkanina z hedvábných vláken, bavlněná podšívka, ozdobná porta, třásně a šest střapců s dřevěným jádrem. Vzor na baldachýnu ve vínové, růžové a béžové (původně zřejmě zlaté) barvě je rokokový. Je tvořen kyticemi z květů růží a macešek, které jsou umístěny do medailonů vymezených boltcovým dekorem a páskami s mřížkou. Jednotlivé medailony tvořící raport se opakují v pruzích. Do požadovaného tvaru je baldachýn formován pomocí několika masivních švů. Restaurování baldachýnu spočívalo v jeho očištění od prachu, přišití odtržených třásní a utrženého střapce a slepení popraskaných jader střapců. Byl proveden také textilně-technologický rozbor a dokumentace raportu vzoru. Na závěr byl baldachýn uložen v krabici z pH neutrálního kartonu a byly doporučeny podmínky pro jeho vhodné uložení a expozici. Dále byl navržen také další restaurátorský zásah, který by si zasloužila především fotodegradací značně poškozená podšívka.
9:00 Bc. Klára Kuchťáková M2 Ing. Klára Drábková Vlastnosti a stabilita různých typů perlové celulózy detail

Vlastnosti a stabilita různých typů perlové celulózy

Historický textil je mnohdy silně znečištěn a jednou z částí restaurátorského zásahu je jeho čištění. Protože je textil jedním z nejcitlivějších materiálů, je nutno k němu tak přistupovat a před samotným zásahem materiál podrobit průzkumu, na základě kterého lze volit další postup. Jednou z metod čištění textilu suchou cestou je použití perlové celulózy, čisté regenerované celulózy ve formě makroporézních kulovitých částic, která je schopná díky své struktuře při vysychání absorbovat velké množství povrchových nečistot. Cílem této práce bylo porovnat druhy komerčně dostupné Perlozy, lišící se od sebe velikostí částic a celkovým objemem pórů. Jednotlivé druhy Perlozy byly charakterizovány pomocí pH výluhu, obsahu chloridových iontů, které mohou být přitomné z výroby, barevnou změnou a změnou průměrného polymeračního stupně po stárnutí. Zkoušena byla také účinnost čištění jednotlivých druhů na zašpiněných hedvábných vzorcích a jejich odstranitelnost. Výsledky zkoušek neprokázaly předpokládanou žádoucí účinnost při čištění hedvabí a ukázaly, že všechny druhy perlové celulózy jsou z materiálu více či méně neodstranitelné. Z hlediska změny docházelo u všech typů Perlozy k poměrně malému snížení průměrného polymeračního stupně po stárnutí, ale k velmi významné změně barevnosti.       
Aktualizováno: 4.5.2020 16:35, : Jitka Čejková

VŠCHT Praha
Technická 5
166 28 Praha 6 – Dejvice
IČO: 60461373
DIČ: CZ60461373

Datová schránka: sp4j9ch

Copyright VŠCHT Praha
Za informace odpovídá Oddělení komunikace, technický správce Výpočetní centrum

VŠCHT Praha
na sociálních sítích
zobrazit plnou verzi