Prosím čekejte...
Nepřihlášený uživatel
SVK
iduzel: 28824
idvazba: 47802
šablona: stranka
čas: 26.4.2024 14:04:03
verze: 5378
uzivatel:
remoteAPIs: https://cis-prihlasovadlo.vscht.cz/svk/
branch: trunk
Server: 147.33.89.150
Obnovit | RAW
iduzel: 28824
idvazba: 47802
---Nová url--- (newurl_...)
domena: 'svk.vscht.cz'
jazyk: 'cs'
url: '/home'
iduzel: 28824
path: 1/28821/43620/28823/28824
CMS: Odkaz na newurlCMS
branch: trunk
Obnovit | RAW

Studentská vědecká konference

Každoročně na podzim probíhá na VŠCHT Praha  Studentská vědecká konference, na které studenti bakalářských a magisterských programů prezentují výsledky svých výzkumných prací. Práce jsou rozděleny do cca 60 sekcí podle odborného zaměření, každý soutěžící student prezentuje svou práci před odbornou komisí formou krátké přednášky nebo posteru. Nejlepší práce ve všech sekcích jsou odměňovány hodnotnými cenami, často za přispění našich průmyslových partnerů.

Letošní SVK proběhne 23. 11. 2023.

Chcete-li se stát sponzory SVK na některé z fakult VŠCHT Praha, kontaktujte prosím příslušného fakultního koordinátora.

Seznam fakultních koordinátorů

V případě dotazů ohledně SVK se obracejte na příslušné ústavní či fakultní kordinátory.

  

Přihlašovací formulář

Nejste zalogován/a (anonym)

Technologie ropy a alternativních paliv (Univerzitní centrum Litvínov - 9:00)

  • Předseda: doc. Ing. Pavel Šimáček, Ph.D.
  • Komise: Ing. Hugo Kittel, CSc., MBA, Ing. Jiří Kroufek, Ph.D.
Čas Jméno Ročník Školitel Název příspěvku Anotace
9:00 Bc. Jiří Horský M2 Ing. Hugo Kittel, CSc., MBA Aktuální trendy ve využití alternativních surovin pro výrobu leteckého petroleje detail

Aktuální trendy ve využití alternativních surovin pro výrobu leteckého petroleje

Formou literární rešerše byly charakterizovány hlavní síly působící na rozvoj výroby a spotřeby leteckého petroleje. Vývoj výroby a spotřeby byl dokumentován na dostupných statistických datech. Byly charakterizovány očekávané změny a vývoj kvality leteckého petroleje. Dále byla zaměřena pozornost na kritické vyhodnocení všech alternativních surovin použitelných pro výrobu leteckého petroleje, tj. analýzu výhod a nevýhod a kompatibilita těchto alternativních surovin s budoucími požadavky na letecký petrolej. Na základě výsledků rešerše byly navrhnuty konkrétní alternativní suroviny, jejichž výzkum by byl reálný na VŠCHT Praha a perspektivní pro výrobu leteckého petroleje v ČR. Tento návrh zahrnuje i soubor kritických vlastností a analytických metod důležitých pro tento výzkum. Výsledky bude možné využít pro další rozvoj výroby leteckého petroleje v ropných rafinériích. 
9:30 Bc. Daniel Kadleček M2 Ing. Hugo Kittel, CSc., MBA Úloha a analýza funkce hlavního frakcionátoru na jednotce hydrokraku s cílem maximalizovat frakci leteckého petroleje detail

Úloha a analýza funkce hlavního frakcionátoru na jednotce hydrokraku s cílem maximalizovat frakci leteckého petroleje

Na základě dostupné literatury a provozní dokumentace bude popsána úloha hlavní frakční kolony v jednotce hydrokraku obecně  rafinerii. Bude stručně popsána historie zařízení destilační sekce na konkrétní jednotce hydrokraku a opatření realizovaná na zlepšení provozu. Dále bude popsána konstrukce kolony, režimy jejího provozování a základní parametry, technologický a analytický monitoring a způsob řízení provozu tohoto zařízení. V praktické části bude uvedena hmotová bilance a rozhodující technologické parametry zařízení. Pro tyto režimy budou odebrány vzorky frakcí benzínu, petroleje a plynového oleje a stanoveny destilační křivky ASTM D 86 a pravých bodů varu ASTM D 2887. Na základě výsledků analýz bude diskutována ostrost dělení studovaných frakcí a celkový obsah uhlovodíků vroucích při 150-250 °C v těchto frakcích. Výsledky budou využity k posouzení možností zvýšení výtěžku petrolejové frakce z hlavní frakční kolony pro výrobu leteckého petroleje JET A-1.  
10:00 Bc. Vojtěch Krupka M2 Ing. Miloš Auersvald Separace a využití karboxylových kyselin z bio-oleje vyrobeného pyrolýzou biomasy detail

Separace a využití karboxylových kyselin z bio-oleje vyrobeného pyrolýzou biomasy

Bio-olej obsahuje velké množství kyselin, z nichž nejvíce zastoupená je kyselina octová, která způsobuje korozi zařízení a komplikuje též proces hydrogenační úpravy bio-oleje. Předkládaná práce se zabývá literární rešerší na téma separace kyselin z bio-oleje do vody a následným čištěním a frakcionací. Hlavním způsobem separace je extrakce kapalina-kapalina, což je energeticky účinný a relativně ekonomický proces pro extrakci organických látek z vodných roztoků. V literatuře byly popsány tři kategorie organických rozpouštědel: těžší kyseliny, alifatické aminy (tri-n-oktylamin) a organofosforové sloučeniny (tri-n-oktylfosfinoxid). Velkou výzvu však představuje komplexní složení pyrolýzních olejů, které se mění s druhem biomasy. Dále je možné využít proces čistění hlavně kvůli výskytu fenolů, které je možné odstranit z vodné fáze adsorpcí na sorbentech. Vedle izolace kyseliny byly též zkoumány alternativní cesty využití kyseliny octové obsažené v bio-oleji. Prvním příkladem může být výroba octanu vápenato – horečnatého, který se dá použít místo chloridu sodného k zimnímu posypu silnic. Alternativně lze vzniklé soli tepelně rozložit a vyrobit aceton. Další možností je použití jako herbicidu. Vybrané způsoby separace a využití budou součástí experimentální části mé diplomové práce.  
10:30 Mgr. Bc. Karin Humpoláková M2 Ing. Daniel Maxa, Ph.D. Změna složení a vlastností asfaltových pojiv s různou tepelnou stabilitou v průběhu stárnutí detail

Změna složení a vlastností asfaltových pojiv s různou tepelnou stabilitou v průběhu stárnutí

Asfalty jsou hojně využívaným materiálem při výstavbě silnic, na něž během výroby i používání působí různé chemické i fyzikální faktory. Vlivem těchto faktorů dochází ke změně struktury a chemického složení, což má za následek změnu vlastností asfaltu. Jedná se o tzv. proces stárnutí. Vzhledem k tomu, že výroba negativně zatěžuje životní prostředí a údržba pozemních komunikací je ekonomicky náročná, je důležité zvýšit životnost vozovek. S tím souvisí pochopení mechanismu stárnutí. K demonstracím změn je využívána laboratorní simulace stárnutí asfaltu. Analýza vzorků je provedena po procesu stárnutí, ale také před procesem. K posuzování změn skupinového složení asfaltového pojiva jsou využívány různé analytické metody, jako je kapalinová chromatografie či infračervená spektroskopie. K hodnocení fyzikálně-chemických vlastností asfaltu jsou využívány základní reologické zkoušky. V rámci práce byly hodnoceny dva vzorky asfaltového pojiva, které se lišily tepelnou stálostí. Vzorky před procesem stárnutí byly charakterizovány klasickými reologickými zkouškami. Dále byla provedena separace asfaltenů a maltenů obsažených v asfaltovém pojivu. Původní vzorky a získané frakce byly hodnoceny pomocí infračervené spektroskopie, kapalinové chromatografie a nukleární magnetické rezonance.
11:00 Bc. Kamila Kozelková M2 Ing. Daniel Maxa, Ph.D. Vliv složení vstupní suroviny a procesních parametrů termického rozkladu odpadních plastů na výtěžky a složení produktů detail

Vliv složení vstupní suroviny a procesních parametrů termického rozkladu odpadních plastů na výtěžky a složení produktů

Odpadní plasty představují materiálový zdroj, o jehož využití se dnes v rámci chemického průmyslu v Evropě intenzivně zajímá většina provozovatelů rafinérských, chemických a petrochemických technologií. Existuje několik možností, jak odpadní plasty dále zužitkovat a významné postavení má v tomto smyslu termický rozklad. Kapalné kondenzáty z technologií termického rozkladu odpadních plastů a pryží jsou preferovanou formou produktu ze zpracování odpadních materiálů. Takovéto produkty lze pak dále využít jako surovinu pro současné konvenční pyrolýzní jednotky, na kterých je petrochemický sektor v České republice postaven. Na trhu je k dispozici řádově 200 – 300 kt odpadních plastů a pryží ročně, které představují potenciální surovinu pro tento druh zpracování. Byla provedena literární rešerše pojednávající o souvislostech mezi druhem zpracovávané suroviny a provozními parametry procesu vzhledem k co nejvyššímu výtěžku žádaného produktu, tedy pyrolýzního oleje. Teoretické poznatky byly ověřeny základním experimentem s hodnocením relevantních provozních a technologických parametrů, bilancí a komplexním hodnocením sady produktů.  
11:30 Bc. Dominik Pikeš M2 doc. Ing. David Kubička, Ph.D., MBA Hydrotermální stabilita katalyzátorů při hydrogenolýze sorbitolu detail

Hydrotermální stabilita katalyzátorů při hydrogenolýze sorbitolu

Práce je zaměřena na stanovení hydrotermální stability katalyzátorů používaných při hydrogenolýze sorbitolu. Hydrotermální stabilita v této práci byla stanovována na sráženém katalyzátoru CuMgFe (1:2:1). Katalyzátor před a po reakci byl zkoumán a hodnocen pomocí různých technik, jako například ICP, XRD, N2-fyzisorpce apod.  
12:00 Bc. Anna Roudová M2 Ing. Zlata Mužíková, Ph.D. Účinnost a kontraproduktivita aditiv v motorové naftě detail

Účinnost a kontraproduktivita aditiv v motorové naftě

Finální motorová nafta, určená pro koncového spotřebitele, musí splňovat kvalitativní parametry předepsané normou ČSN EN 590+A1. Některé parametry jsou během výroby upravovány prostřednictvím aditivačních přísad. Nejčastěji se jedná o aditiva upravující nízkoteplotní vlastnosti, vodivost, mazivostní vlastnosti, oxidační stabilitu či cetanové číslo. Většina aditiv je tzv. „šitá na míru“ matricovému složení a jejich účinnost tak může být ovlivněna dalším přidávaným aditivem. V rámci tohoto příspěvku byl zkoumám jeden depresant a dvě mazivostně-vodivostní aditiva. S použitím metody DSC byla studována krystalizace motorové nafty s přidaným depresantem a metodou TGA úbytek hmotnosti mazivostně-vodivostních aditiv. S přidáním depresantu byl požadavek na zimní třídu (třída F) motorové nafty splněn při koncentraci 250 mg·kg-1. Byla také provedena analýza mazivosti a vodivosti, kde aditivum vykazovalo v kombinaci s depresantem výrazný pokles hodnoty vodivosti.
Aktualizováno: 30.8.2023 15:43, : Mili Viktorie Losmanová

VŠCHT Praha
Technická 5
166 28 Praha 6 – Dejvice
IČO: 60461373
DIČ: CZ60461373

Datová schránka: sp4j9ch

Copyright VŠCHT Praha
Za informace odpovídá Oddělení komunikace, technický správce Výpočetní centrum

VŠCHT Praha
na sociálních sítích
zobrazit plnou verzi